Wyobraź sobie sytuację, w którym jesteś hostem ważnego spotkania online.

Uczestniczy ponad 100 osób, w tym sporo VIPów.

Mija pewien czas, wszystko idzie dobrze.

W pewnym momencie kogoś ważnego wyrzuca ze spotkania. Kiedy próbujesz to rozwiązać, ktoś inny próbuje się „dostać do pokoju”. Do tego wysyłane na czacie informacje nie dochodzą i zalewa Cię fala pytań na wideo callu.

A Ty… nic nie możesz zrobić, bo właśnie zawiesił Ci się komunikator. Kątem ucha słyszysz komentarze zirytowanych uczestników: „No i świetnie… jeszcze JĄ wyrzuciło…”

Co robisz w takiej sytuacji?

a. Masz gotowy plan B, który przygotowałeś/aś sobie wcześniej, więc od razu go wdrażasz?
b. Improwizujesz zgodnie z przekonaniem, że zawsze sobie poradzisz?

Dla mnie przygotowywanie wszystkich możliwych scenariuszy danego zdarzenia jest męczące. Lubię działać na „adrenalinie” i elastycznie projektować rozwiązania na bieżąco. Wiem, że jak będę musiała, to sobie poradzę. Wybieram B i będę „lecieć na spontanie”.

A TY, co odpowiedziałeś?

Z punktu widzenia REISS Motivation Profile® prawidłowe podejście, to te, które pasuje do Twoich potrzeb. Kiedy działasz zgodnie ze swoimi potrzebami czujesz się swobodnie i jesteś skuteczny.

To, czy wolisz działać spontanicznie z pełna elastycznością, czy też wszystko sobie taktycznie przygotować zależy od wymiaru PORZĄDEK.

Osoba o potrzebie elastycznego działania charakteryzuje się:

  • spontanicznością
  • działaniem intuicyjnym, bez planu działania
  • unikaniem rutyny
  • kreatywnością
  • podejściem: „Planowanie kosztuje tylko czas”
  • wykonywaniem wielu rzeczy jednocześnie

Takie osoby świetnie odnajdują się w sytuacjach nagłych zmian, ponieważ szybko generują nowe rozwiązania. Z drugiej strony brak rutyny oraz multitasking to zabójcy efektywności.  Pracując w formie home office takie osoby mogą czuć się przytłoczone koniecznością planowania spotkań czy też ustalania grafiku przerw.

Z drugiej strony, osoba o potrzebie zorganizowanego działania charakteryzuje się:

  • przywiązywaniem wagi do porządku
  • działaniem wedle planu i ustalonej struktury
  • punktualnością, dokładnością, systematycznością
  • załatwianiem spraw jedna po drugiej
  • przygotowaniem planu a potem jego wdrożeniem
  • wykonywaniem jednej czynności w danym momencie

Jako że planowanie to ich super moc będą dobrze się czuły mogąc projektować działania, mierzyć ich postępy a także dbać o dokładność szczegółów. Z drugiej strony w sytuacji gdy plan się sypie i nie została opracowana alternatywa, będą się czuć zestresowane i sfrustrowane.

Finalnie liczy się efekt działania. Najlepszy jest w tedy, gdy postępuje się zgodnie ze swoją naturalną  potrzebą „porządku” albo „nie-porządku”.

Nie da się ukryć, iż osobom po przeciwnych biegunach potrzeby porządku może być trudno się porozumieć. W szczególności, gdy te potrzeby są nieuświadomione. Osoby zorganizowane mogą otrzymać łatkę bycia: „pedantycznym”, „surowym”, „drobiazgowym”, a elastyczne jako „niechlujne”, „chaotyczne”, „niezorganizowane”. Stąd też tak istotne jest zrozumienie CO nas popycha w życiu i umiejętne przedstawienie tego drugiej stronie.

Jeżeli chcesz poznać swoje motywatory to napisz do nas: kaja@kirov.pl lub iwona@kirov.pl.

Autorzy: Kaja Prystupa-Rządca, Iwona Bobrowska-Budny